woensdag 7 januari 2009

Koppelen

Zoals ik in mijn bericht van 25 december vorig jaar heb aangegeven ben ik ooit zelf begonnen met een Fleischmann baan. Deze baan is nog steeds in mijn bezit, echter de auto 's zijn totaal versleten en dus onbruikbaar geworden. De baanstukken zo 'n 7 tot 8 meter in totaal heb ik nog.
Natuurlijk kreeg ik het idee om de Scalextric baan aan de Fleischmann baan te koppelen. Na lang piekeren en zoeken is dat uiteindelijk ook gelukt.

Hier volgt het recept:

Men neme:

2 Scalextric baanstukken C8222 (overgang classic sport)
2 Ninco 10110 adaptie baanstuk SCX Scalextric classic
2 Fleischmann Nr 3100 Recht

Aangezien de spoorbreedte van de Ninco en Fleischmann baanstukken gelijk zijn heb ik deze permanent met elkaar verbonden. De lippen van de baanstukken heb ik afgezaagd. Ik heb daarna klemmen gebruikt om de baanstukken aan elkaar te houden samen met lijm uit het bekende lijmpistool is dit nu een solide verbinding geworden.


Beide baanstukken zijn ook nog eens elektrisch door verbonden om eventuele contact problemen te voor komen.



De andere zijde van dit Ninco/Fleischmann baanstuk ziet er nu zo uit.


Door dit nu dubbel uit te voeren ontstaat er een baan waarvan een deel bestaat uit Scalextric baanstukken en het andere deel uit Fleischmann baanstukken aanéén gekoppeld door twee Ninco aanpassingsstukken. Totale baanlengte kan dan ongeveer 19 meter worden. In de nabije toekomst zal ik deze baan eens uitleggen om te kijken hoe dit er uit gaat zien maar dan moet ik eerst nog een aantal powertaps gaan aanleggen omdat ik volgens mij dan, vanwege de baanlengte, problemen ga krijgen met de spannings voorziening.

2 opmerkingen:

  1. Handig hoor! Lijkt me ook interessant rijden met die verschillende baanstructuren. Als je met een gestabiliseerde voeding werkt EN powertaps (inderdaad precies de goede oplossing) werkt, is de stroomvoorziening niet zo'n probleem. Scalextric maakt levert hier overigens een speciale set kabels voor die zo in te pluggen zijn onder de baanstukken. Die heten Booster Kabels. Het nummer is C8248. Maar zelf solderen kan natuurlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verschillende baanstructuren maken het idd spannender, ik heb er in totaal drie. Vwb het doorlussen, hier heb ik een tijdje geleden nog een artikel aan gewijd en is geen overbodige luxe:
    http://porscheharry.blogspot.com/2008/10/doorlussen.html

    BeantwoordenVerwijderen