vrijdag 22 januari 2010

dinsdag 19 januari 2010

MRRC regelaar deel 3

Nu komt eigenlijk het belangrijkste deel van de review van de MRRC regelaar; Het rijden.

Ik heb altijd met de originele regelaars van scalextric gereden maar door allerlei verhalen op andere Blog's ben ik toch eens gaan kijken naar een andere regelaar. Ik kwam daarbij vooral Parma en Slotit regelaars tegen. De Slotit vond ik persoonlijk nogal duur en al die instel mogelijkheden lijken mij niks op een thuisbaan, dus die viel af. De Parma Economy regelaar vond ik er nogal klein uitzien, dus dat was een nadenkertje totdat ik bij SRHW.com de MRRC regelaar zag staan. De prijs 32,50 vond ik redelijk en de regelaar zelf zag er robuust uit.
Dus de kogel was door de kerk en er werd een MRRC regelaar 45 Ohm besteld.

De levering was erg snel, 1 werkdag en het is zeker een robuuste regelaar welke geleverd werd met een 1 vinger trekker maar waarbij ook een tweevinger trekker geleverd werd. Ik persoonlijk vindt de tweevinger trekker erg plezierig. De krachten worden over twee in plaats van één vinger verdeeld wat scheelt in de vermoeidheid als je lange races rijdt.

Een vergelijk maken tussen de standaard regelaar van Scalextric en deze MRRC regelaar kan eigenlijk niet.
Als je eenmaal met de MRRC gereden hebt dan wil je nooit meer terug. De standaard Scalextric regelaar is eigenlijk net een Aan/uit schakelaar, om een beetje snelheid te krijgen moet je eigenlijk meteen volgas gaan en om te remmen moet je trekker nagenoeg helemaal loslaten. Doe je dit bij de MRRC regelaar dan wordt of je wagen gelanceerd of hij staat heel snel stil.
Het grote voordeel van de MRRC regelaar zit hem in het midden gebied, je kunt de snelheid van je auto fantastisch regelen. Een klein beetje gas bij geeft direct resultaat, een klein beetje minder gas en er vindt direct remwerking plaats. Ik denk dat met deze regelaar de rondetijden wel weer zullen zakken zeker de auto's die wat moeilijker rijden zijn met deze regelaar beter in het gareel te houden.

Conclusie:

voor mij een prima regelaar die het rijden een stuk plezieriger maakt, zo erg zelfs dat ik de tweede al in huis heb.

woensdag 13 januari 2010

MRRC regelaar deel 2

Vandaag het inwendige van de regelaar. De regelaar heeft een rem contact en een volgas contact ook is de spanning van de trekker veer regelbaar. Dit laatste is te doen zonder dat de regelaar open hoeft,. met een imbussleutel van 1,5mm het boutje los draaien. Hierna kan de schuif naar boven (slapper) of naar beneden (strakker) bewogen worden. Boutje wel weer vast draaien als je denkt klaar te zijn.
De loper wordt met een klein veertje tegen de weerstand aangedrukt zodat je altijd goed contact maakt.





Het ombouwen van de trekker:



Eerst dient alles bij punt 1 losgemaakt te worden. Te beginnen bij de zelfborgende moer daarna aan de andere kant van de printplaat het boutje volledig losdraaien.
Hierna moet het aluminium busje waarin de bout gedraaid wordt voorzichtig uitgetikt worden waarna de twee messing busjes (1 aan elke kant) met een kleine schroevendraaier uitgewipt kunnen worden.



De trekker is nu los van de printplaat en nu kan de grote veer welke de spanning van de trekker regelt losgehaakt worden daarna kan alles bij punt 2 losgemaakt worden.
Dit gaat door de kruiskopschroef los te draaien. PAS OP want het veertje kan nu los komen en het is niet erg groot maar wel belangrijk.

Dit zijn alle onderdeeltjes die bij punt 1 los komen:




Montage van de tweevingerige trekker gebeurd in omgekeerde volgorde. En uiteindelijk ziet het er dan zo uit:




Volgende keer mijn mening over het rijden met deze regelaar

zaterdag 9 januari 2010

Review MRRC regelaar deel 1

Zoals beloofd in het oude jaar hier een review van de MRRC regelaar in het nieuwe jaar





Het is een goed in de hand liggende en solide regelaar welke geleverd wordt met een één vinger trekker gemonteerd maar waar ook een twee vinger trekker bij zit. Op de kabel zit zoals bij de meeste betere regelaars geen plug dus die zul je zelf moeten monteren. Voor Scalextric is dit een 2,5 mm stereo koptelefoon plug.

 

 Dit is de plug met tevens daarbij de kleuren van de bedrading.

Ik persoonlijk vond de kabel aan de korte kant dus heb ik besloten om hem te verlengen.
Bij de tweede regelaar heb ik de kabel op een andere manier verlengd.Ik had nog een stereo kabel van een TFT monitor liggen,

 

en daarom heb ik op de kabel van die regelaar een vrouwtjes stereo plug gemonteerd.




Op deze manieren heb een kabellengte bereikt die voor mij voldoende was.

Volgende keer het inwendige van de regelaar en het ombouwen van de trekker.

Foto probleem opgelost

Ik zie weer foto's maar alleen in Internet explorer, in Firefox wat ik normaal gebruik zie ik geen enkele foto ook niet op Blog's van anderen.
Maar ik kan dus weer rustig verder bloggen

Update:

in Firefox zie ik ook weer foto's
Bij Extra, Opties, tabblad Inhoud, Afbeeldingen automatisch laden stond blogspot.com vermeld bij de uitzonderingen. Daarom werden de plaatjes dus niet ingeladen. Hoe dit erin gekomen is weet ik niet maar alles werkt weer normaal

Geen foto's

Om de één of andere onduidelijke reden krijg ik het niet meer voor elkaar om foto's te uploaden, zelfs alle reeds geplaatste foto's zijn verdwenen. Heeft iemand hier toevallig ook last van of weet iemand een oplossing?

Ik heb de sjabloon van mijn Blog al weer terug gezet op diegene waarmee ik begonnen ben maar dat lijkt niets uit te maken.

maandag 4 januari 2010


Door de tegenvallende resultaten van de Slotit Hydro aluminium Porsche 962 ben ik er toe overgegaan om een sidewinder conversion kit te kopen. Ik moet zeggen dat het ombouwen een eitje is. De pinion met een poelietrekker van de motor verwijderd, een nieuwe bij de conversie kit geleverde pinion er op "geslagen". (Ja dat kan echt als je het maar met beleid doet en de motor-as goed ondersteund kan er weinig fout gaan)
Motor in het subframe geplaatst, subframe in chassis gemonteerd, achteras met nieuw kroonwiel plaatsen en klaar is Kees.
Omdat ik nog steeds wel met magneet rijd heb ik de magneet in de voorste positie gemonteerd omdat een groot deel van het gewicht van de motor nu dichter bij de achteras ligt.
Ik heb al een paar proef rondjes gereden en het ziet er veelbelovend uit.





zaterdag 2 januari 2010

Dodge Viper Nr 22

Het chassis van de Dodge Viper Nr 22 was ooit zo beschadigt bij het ophangpunt van de geleider, dat het onbruikbaar was geworden.
Bij het zoeken op internet kwam ik bij SRHW.com een chassis tegen voor deze auto. Dus het chassis werd besteld en ontvangen toen kwam ik erachter dat de pinion gescheurd was. De auto rijd dus nog niet maar ik heb in de tussentijd even de wielen onder handen genomen.

Hier het resultaat:



Ook heb ik nog een klein stukje gereedschap gemaakt om pinions op een as te slaan. Het is een aluminium plankdragertje waarin een gaatje geboord is wat iets dikker is als een as.



vrijdag 1 januari 2010

Nieuwjaar

Voor iedereen de beste wensen en vooral een goede gezondheid voor 2010.

Binnenkort in dit theater:

  1. De ombouw van inline naar sidewinder van de slecht presterende Hydro aluminium Porsche 962 C.
  2. Een review van de pas gekochte MRRC regelaar.