donderdag 29 januari 2009

Ombouw aansluit baanstuk

Ik had voor het rijden met een regelbare voeding een nieuw aansluit baanstuk gemaakt. Ik vond dit niet al te stevig dus ben ik gaan piekeren om het originel Scalextric aansluit baanstuk zo te verbouwen dat hierop mijn regelbare voeding kon worden aangesloten.

Dus het baanstuk maar eens open geschroefd. Nu snap ik ook waarom elektronische regelaars sneuvelen als je deze hierop aansluit. De gelijkrichting is zodanig simpel dat dit niet veel met een gelijkspanning te maken heeft. Het enige wat er in zit is een brug gelijkrichter en verder niets dus dat levert een gigantische rimpelspanning op waar een elektronische regelaar niets anders mee kan dan kapot gaan.
Dit is een foto van de print. (dubbel klikken voor een grotere afbeelding)



Er staan twee groen streepjes op. Op deze plaats heb ik de sporen in de print onderbroken, een beetje krabben met een scherp mes en dat is voor elkaar.
Daarna heb ik een zwart draadje gesoldeerd tussen de twee blauw om cirkelde punten en een rood draadje tussen de twee rood om cirkelde punten. Door dit te doen ga je buiten de gelijkrichter om en komt de gelijkspanning van de regelbare voeding direct op de regelaars te staan. De stand van de schakelaar (eén of twee voedingen) op het aansluitstuk is niet van belang.

Hierna heb ik de plug met een stuk kabel van de originele trafo afgeknipt en deze op de regelbare voeding aangesloten. Wel even op letten met de plus en min aansluiting. De plus moet op de buitenkant van de plug staan en de min op de binnenkant.
Dit was bij mij nogal makkelijk want de binnenkant van de plug was de draad met het witte streepje erop en de plus dus de helemaal zwarte draad.

Bij mij werkt het perfect en ik heb weer een stevig aansluit baanstuk.

Zou je het later weer in originele staat willen terug brengen dan hoef je alleen maar de twee draadjes op de print los te solderen, daarna de twee onderbroken sporen weer doorverbinden met een stukje draad.

zaterdag 24 januari 2009

Putten

Na nogal wat gespit op internet kom je al gauw terecht bij de "SLOTRACESHOP" aan de Lage Engweg in Putten. Daar ik zelf van origine uit Ermelo kom was de weg daar naar toe al gauw gevonden. Tijdens een vakantie zijn we er met de fiets eens langs gereden. En ik moet eerlijk zeggen, dit is het WALHALLA van de Slotracer. Je weet niet waar je moet kijken met al die auto's die daar staan.
Ik wist wel waar ik moest kijken want ik van te voren op de webpagina van de SLOTRACESHOP wat rong geneusd. Ik heb toen mijn eerste Slotit auto gekocht en wel de volgende:


Wat een pracht auto is dit. Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor groep C auto 's en dit was dus mijn eerste. Deze kwam met een extra chassis omdat de geleider strak in het chassis kon lopen. Dat was bij mij ook het geval dus thuis gekomen heb ik het chassis maar vervangen.
Daarna moest er natuurlijk gereden worden. Het eerste wat ik moest doen was de baanspanning verlagen naar zo 'n 11,5 Volt, dit omdat er anders wel erg veel wilspin optrad. Maar toen was het toch echt een pracht om mee te rijden. Ongelofelijk soepel reed deze auto en stil dat ie was, vergeleken met de Scalextric en vooral de SCX auto 's.
En niet te vergeten ook nog behoorlijk snel. Al met al een aankoop waar ik geen moment spijt van heb gehad.

Ik heb deze auto ook nog een keer als voorbeeld gebruikt om een auto te makken in de Groep C MOD van het racespel "Nascar Racing 2003 season" Ik heb deze auto geupload naar de site van Blackhole Motorsports. Wie hem wil bekijken, dit is de link: http://www.bhmotorsports.com/previewfile/16573

donderdag 22 januari 2009

Bedrading vervangen

Ik heb de bedrading van de de TAKATA DOME NSX voor een deel vervangen. Ik heb alleen het deel van de sleper tot aan de inbouw positie van de chip voor digitaal rijden vervangen. De bedrading brak telkens af bij de sleper dus de rest heb ik laten zitten zoals het was.

Hier een foto zoals het was


En dit is het geworden

zaterdag 10 januari 2009

SCX auto 's

Voordat ik ooit in Putten bij Klaas was geweest kwam ik alleen maar bij de firma Huider in Heerhugowaard. Daar heb ik twee rally auto 's van SCX gekocht. Voornamelijk omdat mijn jongste zoon gek was van rally.

Dit is de Citroen C4 WRC


en dit de Subaru Impreza WRC.


Ik moet zeggen dat het wel apart is om met vier wiel aangedreven slotauto 's te rijden. De magneet in de SCX auto 's vind ik persoonlijk te sterk want uitbreken doen ze niet. Het is net alsof ze op rails rijden. Maar omdat deze auto 's vaak door de kinderen worden gebruikt is dit niet zo 'n probleem. Scheelt een hoop schade. Qua detailering zien ze er allebei goed uit. Alleen de wielen en banden hadden voordat er mee gereden kon worden nogal wat aandacht nodig. Op de wielen zaten veel bramen van de mallen en ook de banden moesten nogal wat bijgewerkt worden voordat er goed mee gereden kon worden.

Hier nog een foto van beide op de baan.

woensdag 7 januari 2009

Koppelen

Zoals ik in mijn bericht van 25 december vorig jaar heb aangegeven ben ik ooit zelf begonnen met een Fleischmann baan. Deze baan is nog steeds in mijn bezit, echter de auto 's zijn totaal versleten en dus onbruikbaar geworden. De baanstukken zo 'n 7 tot 8 meter in totaal heb ik nog.
Natuurlijk kreeg ik het idee om de Scalextric baan aan de Fleischmann baan te koppelen. Na lang piekeren en zoeken is dat uiteindelijk ook gelukt.

Hier volgt het recept:

Men neme:

2 Scalextric baanstukken C8222 (overgang classic sport)
2 Ninco 10110 adaptie baanstuk SCX Scalextric classic
2 Fleischmann Nr 3100 Recht

Aangezien de spoorbreedte van de Ninco en Fleischmann baanstukken gelijk zijn heb ik deze permanent met elkaar verbonden. De lippen van de baanstukken heb ik afgezaagd. Ik heb daarna klemmen gebruikt om de baanstukken aan elkaar te houden samen met lijm uit het bekende lijmpistool is dit nu een solide verbinding geworden.


Beide baanstukken zijn ook nog eens elektrisch door verbonden om eventuele contact problemen te voor komen.



De andere zijde van dit Ninco/Fleischmann baanstuk ziet er nu zo uit.


Door dit nu dubbel uit te voeren ontstaat er een baan waarvan een deel bestaat uit Scalextric baanstukken en het andere deel uit Fleischmann baanstukken aanéén gekoppeld door twee Ninco aanpassingsstukken. Totale baanlengte kan dan ongeveer 19 meter worden. In de nabije toekomst zal ik deze baan eens uitleggen om te kijken hoe dit er uit gaat zien maar dan moet ik eerst nog een aantal powertaps gaan aanleggen omdat ik volgens mij dan, vanwege de baanlengte, problemen ga krijgen met de spannings voorziening.

maandag 5 januari 2009

Nieuwe auto 's

Aan de twee standaard bij de starterkit geleverde auto 's had ik natuurlijk niet genoeg. Als eerste heb ik twee JGTC auto 's van Scalextric besteld bij de firma Huider in Heerhugowaard. Dit is zo 'n beetje de enige zaak in de kop van Noord Holland die nog wel eens een auto op voorraad heeft maar de auto 's zijn daar wel erg duur.

De eerste was de TAKATA DOME HONDA NSX


De tweede was de ESSO ULTRAFLO TOYOTA SUPRA



Beide zijn schitterend gedetailleerd uitgevoerd. Het rijden ermee was een hele gewaarwording want beide waren in mijn ogen bloedsnel. Ik heb wel bij allebij de magneet naar de voorste positie gebracht om het kleef-, en het plotseling uitbreken effect wat te verminderen. Uitbreken valt nu goed te corrigeren.
Er zijn niet alleen goede dingen te melden, zwakke punten van beide auto 's zijn de geleider en de aansluitingen van de bedrading op de geleider.
De geleider van de Toyota is al vervangen omdat beide nokken die moeten voorkomen dat de geleider helemaal doordraait afgebroken waren.
Bij de Honda is al een aantal malen de draad bij de geleider gebroken. Ik heb inmiddels in Putten (jawel ook ik heb de weg naar Klaas gevonden) siliconen draad aangeschaft zodat binnekort de Honda opnieuw bedraad gaat worden.

donderdag 1 januari 2009

De baan voeding

Voor één ieder de beste wensen voor het nieuwe jaar



Dit is mijn regelbare voeding. Eigenlijk in eerste instantie gekocht omdat er ook kinderen wilden racen maar naar later bleek ook handig omdat verschillende merken auto's toch beter te rijden zijn met de voor dat merk geldende baan spanning